Thursday, November 22, 2007

دانش آموزان ايراني و ژاپني با يكديگر ديدار كردند


دانش آموزان ايراني مدرسه ايرانيان در توكيو و دانش آموزان ژاپني دبيرستان "فوچيئه" در استان "سايتاما" در شمال توكيو روز پنجشنبه با يكديگر ديدار كردند و از نزديك با نحوه فعاليت دانش آموزان و مربيان اين مدرسه آشنا شدند.

در اين مراسم دانش‌آموزان ژاپني با اهداي هدايايي كه از جمله صنايع دستي ساخت دانش آموزان ژاپني بود، به گرمي از دانش‌آموزان ايراني استقبال كردند.

"ناصر نعمتي" مدير مدرسه ايرانيان به خبرنگار ايرنا گفت: هدف از ديدار دانش‌آموزان ايراني از مدارس ژاپني كه هر ساله و در مقاطع مختلف برگزار مي شود، آشنايي با فعاليت دانش آموزان ژاپني و مربيان آنها و نحوه سيستم آموزشي اين مدارس و كسب تجربه از طرف ژاپني است.

نعمتي افزود: با توجه به اين كه از يك هفته قبل از ديدار دانش آموزان ايراني از اين دبيرستان اطلاع رساني كاملي به دانش آموزان ژاپني ارايه شده بود، آنها ضمن تهيه پرچم جمهوري اسلامي ايران و معادلهاي فارسي برخي كلمات ، كتابچه كوچكي در زمينه ايران تهيه و در اختيار آنها قرار گرفته بود.

وي اضافه كرد: دراين كتابچه علاوه بر معرفي ايران و آداب و رسوم و مناطق مختلف كشور و آثار ديدني آن، كلمات متداول در مكالمات روزمره از جمله سلام و خداحافظي، تشكر و تعارفات ديگر گردآوري شده بود.

نعمتي افزود: دانش آموزان اين دبيرستان تمامي وظايف در اين مدرسه را از جمله آشپزي، نظافت و اداره آن را خود در دست داشتند.

در پايان مراسم بازديد نيز دانش آموزان ژاپني با سرود زيباي دستجمعي و گرفتن عكس يادگاري، دانش‌آموزان ايراني و معلمان آنها را بدرقه كردند.

مدير دبيرستان فوچيئه ژاپن در ديدار با رييس و معلمان مدرسه ايرانيان در توكيو، هدف از برگزاري اين ديدارها را كه هر ساله از سوي برخي مدارس ژاپني برگزار مي‌شود، آشنايي دانش آموزان با يكديگر و تبادل فرهنگها عنوان كرد.

وي، تبادل اطلاعات دانش آموزان با يكديگر درباره آداب و رسوم و فرهنگ كشورهاي مختلف و همچنين آشنايي دانش‌آموزان و مربيان مدارس دوكشور در خصوص چگونگي فعاليت‌هاي آموزشي يكديگر را از ديگر اهداف برگزاري اين نوع مراسم عنوان كرد.

دبيرستان فوچيئه با ۶۹۰دانش آموز داراي ۱۸كلاس، ۴۰كادر آموزشي است كه در هر كلاس ۳۰تا ۳۵دانش آموز مشغول به تحصيل است.

اين دبيرستان به تنهايي‌داراي زمين فوتبال،استخر شنا و سالنهاي ورزشهاي مختلف از جمله سالن ورزش رزمي، واليبال و بسكتبال است.

در ژاپن به آموزش و پرورش اهميت زيادي داده مي‌شود به طوري كه تحصيلات از اول دبستان تا پايان دوره راهنمايي اجباري، اما رايگان است و به عنوان يك وظيفه اجتماعي همه بايد اين دوره‌ها را بياموزند.

براساس قوانين ژاپن دانش آموزان تا پايان دوره راهنمايي بايد به مدارس موجود در حومه محل زندگي خود بروند كه اين موضوع از سوي دولت‌هاي محلي بر اساس آدرس خانه هر دانش‌آموز طبقه بندي مي‌شود.

دوره دبستاني در ژاپن شش سال‌است و در آن مردودي‌وجود ندارد و دانش‌آموزان بدون استثنا هر ساله به كلاس بالاتر مي‌روند.

دبستان‌ها در ژاپن طي سال تحصيلي سه دوره تعطيلات بلند مدت دارند كه شامل تعطيلات ۴۰روزه تابستاني، ۱۴روزه زمستاني و دو هفته‌اي بهار است

مسوولان مدارس در ژاپن سالي چند بار از والدين دانش آموزان براي مشاهده مستقيم كلاس درس و آشنايي با فضاي كلاس و چگونگي تدريس آموزگاران ، دعوت مي‌كنند.




با تشکر از آقای نعمتی مدیر محترم مدرسه ایرانیان در توکیو که خبر و عکسهای این دیدار را برای من ارسال کردند

No comments: