Sunday, April 19, 2009

متن کامل سخنرانی آقای یا.سو.اُ ها.یا.شی ریاست جترو در روز گشایش نمایشگاه فرهنگ و فرش ایران در ژاپن

متن کامل سخنرانی آقای یا.سو.اُ ها.یا.شی ریاست جترو در روز گشایش نمایشگاه فرهنگ و فرش ایران در ژاپن
27/12/1388

خانم ها و آقایان سلام.

برگزاری مراسم فرهنگ و فرش ایران به مناسبت هشتادمین سالگرد ایجاد روابط سیاسی ایران و ژاپن را شادباش می گویم و صمیمانه سپاسگزارم که این جانب را به مراسمی با این شکوه و عظمت دعوت فرمودید.

فرش ایران یکی از مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به ژاپن به شمار می آید. فرش ایرانی که با زحمت زیادی بافته می شود و از زاویه های گوناگون رنگ آن متحول دیده می شود ، بسیار عرفانی است و قلب بسیاری از مردم ژاپن را به سوی خود جذب کرده است.

هم چنین گذشته از زیبایی طراحی فرش ایرانی ، گفته می شود که فرش ایرانی رطوبت را به خود نمی گیرد که با اتاقهای سنتی ژاپنی نیز سازگار است.

این جانب به مناسبتهای گوناگونه به ایران سفر کرده ام و از روی علاقه و اشتیاقی که به سنت و فرهنگ ارزشمند این کشور داشته ام چند بار به کارگاههای فرش بافی سر زدم.

یکایک فرش هایی که بافندگان برجسته ایرانی با عشق و علاقه زیادی بافته اند ، ویژگیها و زیباییهای ویژه خود را داشته و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. این جانب در خانه خود نیز یک فرش زیبای ایرانی دارم که البته چندان بزرگ نیست.

شنیده ام که در این نمایشگاه یک سری فرش های بی مانند و دارای ارزش های تاریخی به نمایش گذاشته شده است. بسیار خرسندم که برای ژاپنی ها فرصت مغتنمی فراهم شده است تا با فرهنگ کهن و گوهر تاریخ طولانی و شور و شوق مردم ایران از نزدیک آشنا بشویم.

سازمان جترو در سال 2006 میلادی با همتای خود ، سازمان گسترش بازرگانی ایران یادداشت تفاهمی مبنی بر همکاری در گسترش بازرگانی دو کشور امضا کرد و از گسترش صدور کالاهای ایرانی به ژاپن پشتیبانی می کند.

امیدوارم برگزاری این نمایشگاه باعث گردد تا نه فقط از بعد اقتصادی بلکه از دیدگاه فرهنگی نیز مبالات دو ملت بزرگ ایران و ژاپن گسترش یابد و شاهد نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور باشیم.

از حسن توجه شما سپاسگزارم

برگرفته از
اتحادیه فرش ایران در ژاپن
http://www.carpet-association.jp/Persian/event-News/1388/006.htm

No comments: