Wednesday, August 01, 2007

ژاپن در یک نگاه

ژاپن در یک نگاه
کشور ژاپن با جمعیتی معادل 127 میلیون نفر در دورترین نقطه شرق آسیا واقع شده و دور تا دور آن را آب فرا گرفته است. نژاد مردم ژاپن زرد و اکثریت آنان بودائی و یا پیرو آئین شنتو و اقلیتی مسیحی می باشند

علاوه بر ژاپنی ها، مهاجرین چینی، کره ای بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. یکصد هزار نفر از مردم ژاپن مسلمان می باشند و جمعیت ایرانیان در ژاپن، بیش از دوازده هزار نفرگزارش شده است.اختلاف ساعت بین تهران و توکیو در 6 ماه اول سال 5/4 و 6 ماهه دوم 5/5 ساعت عقب تر از توکیو است.واحد پول کشور ین نامیده می شود که ارزش برابر آن درمقابل دلار آمریکا هر دلار حدود 110 ین می باشد.
ژاپن کشوری جزیره ای است که در امتداد شمال شرقی ساحل قاره آسیا قرار گرفته و مرکب از 4 جزیره عمده و 6848 جزیره کوچک مجموعا 6852 جزیره می باشد و 377727 کیلومتر مربع وسعت دارد.
نظر به این که جزایر ژاپن از شمال به جنوب گسترده شده اند این کشور آب و هوای متنوع و اقیانوسی دارد. مهمترین ایام بارندگی ژاپن در تابستان و در ماه های ژوئن و ژوئیه است و همه ساله هنگام فرارسیدن پاییز با طوفان های موسمی مواجه می شود.

ایمنی و امنیت

- ژاپن کشوری پیشرفته و امن است ولی در عین حال توصیه می شود هر فرد نسبت به مسائل ایمنی خود حساس بوده و در صورت برخورد با موارد مشکوک، احتیاط لازم را به عمل آورید .

- جرایم معمولی از جمله جیب بری، کیف قاپی، کلاهبرداری و مواردی نظیر آن در ژاپن در سطح پائین اتفاق می افتد با این وجود توصیه می شود در مراکز شلوغ و پر رفت و آمد شهر احتیاط لازم را به عمل آورید. به خصوص با توجه به اینکه در سالهای اخیر به دلیل هجوم نیروی کار از سایر کشورها به این کشور، آمار جرائم مثل سرقت مدارک مسافرتی، پول و چک های مسافرتی، گذرنامه و . . در خیابانهای این کشور در حال افزایش می باشد.

- از تردد در مناطقی که از طرف پلیس خصوصا در شب به عنوان منطقه ممنوعه اعلام می گردد، جدا خود داری نمائید. در این مناطق برخی از گروههای تبهکار به سرقت مدارک، اموال و . . . مبادرت می نمایند.

قوانین، آداب و رسوم

-ژاپن قوانین سختگیرانه و مجازات های سنگینی برای انواع جرایم از جمله مواد مخدر، سرقت و . . . در نظر گرفته است. قاچاق مواد مخدر دراین کشور در حال افزایش است و دولت برای جلوگیری از آن، قوانین سختگیرانه تری را اعمال می نماید.

- در این کشور بازداشت بخاطر جرایم جزائی می تواند خیلی طولانی باشد و مقررات زندانهای این کشور بسیار سختگیرانه است.

- دولت ژاپن در مبادی ورودی و حتی در مراکز پست مقررات کنترل بسیار شدیدی را اعمال می نماید.

- اتباع جمهوری اسلامی ایران باید آگاه باشند که چنانچه به هرعلتی توسط پلیس بازداشت شوند، قادر نخواهند بود از تسهیلات مربوط به آزادی با قید ضمانت استفاده نمایند. مصاحبه های پلیس ساعت ها به طول می انجامد و فرد در طول بازداشت به وکیل دسترسی نخواهد داشت. مضاف بر اینکه مدت زمان بازداشت شده جزء دوران محکومیت به حساب نمی آید.

- توصیه می شود هیچ سندی را که متوجه مطالب آن نشده اید و یا به زبان ژاپنی می باشد امضاء نکنید چون پس از امضای سند، اصلاح آن تقریبا غیر ممکن می باشد.

- اتباع ایرانی باید متوجه باشند که سیگار کشیدن در برخی از مناطق شهر توکیو از جمله مناطقی که ساختمان های کاخ امپراطوری در آن واقع شده است و همچنین در برخی از فروشگاههای لوازم الکترونیکی ممنوع می باشد. افرادی که در این مناطق در فضای باز سیگار بکشند جریمه نقدی خواهند شد.

- پرداخت انعام در هتل ها، پمپ بنزین ها و مراکزی از این قبیل در ژاپن مرسوم نیست .

-برای رانندگی باید از گواهینامه ژاپنی استفاده کنید زیرا در این کشور گواهینامه بین المللی فاقد اعتبار می باشد و شما در صورت بروز حادثه مقصر شناخته شده و ممکن است بازداشت شوید.

الزامات ورود و اقامت

- در صورت داشتن میزبان از جمله بستگان و اقوام به این کشور مسافرت نمائید درغیر این صورت رزرو هتل از مسائل ضروری است و درصورت نداشتن امکانات اقامتی معمولا مسافرین در هنگام ورود به این کشوربا مشکلاتی مواجه خواهند شد.

- تمامی دیدار کنندگان به ژاپن می بایست دارای روادید معتبرویا عبور به کشور ثالث باشند.

- تمدید روادید در این کشور به سختی انجام می گیرد توصیه می گردد مدت اقامت را بر مبنای زمان تعیین شده تنظیم تا با مشکل مواجه نشوید.

- مهمترین نکته در مورد روادید ژاپن آن است که مامورین اداره مهاجرت این کشور ممکن است در هنگام ورود مسافر در مورد علت مسافرت، هتل و محل اقامت سوالاتی داشته باشند و چنانچه مشخص شود که فرد به هر دلیل نمی تواند وارد ژاپن شود طبق قوانین داخلی می توانند علیرغم داشتن روادید معتبر او را به کشورش بازگردانند؛ بنابراین داشتن برنامه دقیق برای سفر به این کشور ضروری است.

- هزینه روادید این کشور برای اتباع جمهوری اسلامی به ترتیب عبارت است از:

  • روادید یکبار ورود 417 هزار ریال

  • روادید چندبار ورود 833 هزار ریال

- هزینه روادید همراهان در گذرنامه برای هر نفر 385 هزار ریال می باشد که در صورت رد تقاضا این مبالغ از متقاضی اخذ نمی گردد.

- ترتیبی برای صدور روادید فوری وجود ندارد.


بهداشت

- بنابراعلام سازمان بهداشت جهانی امکان ابتلا به بیماریهای زیر در این کشور وجود دارد:

- تسهیلات پزشکی از جمله بیمارستانها و کلینیک ها و امکانات داروی درحد مطلوب فراهم میباشد البته همانند بسیاری از کشورها هزینه های درمانی خیلی بالا میباشد و اتباع خارجی باید تمام هزینه های مربوطه را پرداخت نمایند.

- درسالهای اخیر بعلت شیوع آنفولانزای مرغی در بخش هائی از آسیا، از جمله ژاپن مشکلاتی را برای مردم و دولت اینکشور بدنبال داشته است. وزارت بهداشت جهانی علیه کشورهای مظنون به مسافرین توصیه های لازم را ارائه نموده است و بر امتناع از سفرهای غیر ضروری تاکید نموده است.

- توصیه می گردد در صورت سفر به این کشور از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده نمائید. البته باید گفت بیمه های موجود تنها برای موارد پیش بینی نشده بوده و نمی توان از تسهیلات آن برای درمان بیماری های خاص بهره برد.

- لازم است قبل از سفر به این کشور کنترل نمائید واکسن های چهارگانه (کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاریخ مقرر زده باشید. همچنین بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بیماری های تب زرد، تب تیفوئید و هپاتیت نوع A و B واکسینه نمائید.

- با توجه به وجود بیماری های مسری نظیر ایدز، لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی، از هرگونه ارتباطات غیر مطمئن پرهیز نمائید.

- سعی نمائید در تهیه خوراک و آب مناسب (ترجیحا آب بسته بندی) دقت نمائید.

- جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در این کشور می توانید به سایت بهداشت جهانی:


www.who.int/countries/en/ مراجعه نمائید.

شرایط سفر و اطلاعات سودمند

- ژاپن به طور کلی یک جامعه متکی به پرداخت پول نقدی میباشد و خرید و فروش و معاملات عمدتا با پول جاری این کشور ین انجام می شود. کارت های اعتباری بطور گسترده مورد پذیرش نمی باشد.

- تبدیل دلار وارزهای خارجی به ین تنها در بانکها و هتل های بزرگ این کشور انجام می پذیرد. سیستم غیر مجاز وجود ندارد. توصیه می شود قبل از انجام هرگونه معامله، پول جاری این کشور را در اختیار داشته باشید.

- سفر به سراسر ژاپن نسبتا سهل و آسان و میسر است . تاکسی عموما امن ودر دسترس میباشد وضع جاده ها به لحاظ ساختاری و ایمنی، مطلوب و فاقد هرگونه مشکل و ناامنی است.

- داشتن گواهینامه بین المللی و بیمه برای رانندگی دراین کشور الزامی میباشد.

- راه آهن، شبکه ملی راه آهن کار آمد، مطمئن و امن و نسبت به دیگر وسال نقلیه ارزان و مناسب است توصیه می گردد برای سفر به دیگر شهرهای این کشور از قطار سریع السیر استفاده شود.

- ژاپن دریک منطقه زلزله خیز واقع شده است و در فصولی از سالها گردبادهای طولانی مشکلاتی را برای مردم بوجود می آورد. در مواقع اضطراری، خواه زلزله و یا طوفان، پیروی از قوانین و دستورات ایمنی الزامی است . توصیه می گردد دراین رابطه به توصیه های ایمنی که توسط مقامات این کشور صادر میگردد عمل نمائید.

- اکثر کارتهای اعتباری بین المللی در هتل های بزرگ، فروشگاه و رستوران های ژاپنی پپذیرفته می شود؛ همچنین جهت تبدیل دلار به همراه گذرنامه به بانک ها مراجعه نموده و رسید رسمی دریافت نمایید. اضافه می نماید بانک های ژاپنی در ایام هفته در روزهای دوشنبه لغایت جمعه فعالیت دارند.

- درصورت تمایل برای به همراه داشتن وسائل برقی توجه داشته باشید که برق ژاپن 100 ولت است.

- ژاپن دارای آب و هوای متنوع و اقیانوسی است؛ در زمستان نواحی واقع در کنار دریا با بارش برف همراه بوده و در حاشیه اقیانوس آرام هوای نسبتا ملایم است. این کشور همه ساله هنگام فرا رسیدن پائیز با طوفانهای موسمی مواجه است .

- ژاپن یکی از زلزله خیزترین مناطق جهان است که هر ساله احتمال وقوع زلزله با ریشتر بالا و قدرت تخریبی فراوان در این کشور انتظار می رود. اخیرا شرکت بیمه مونیخ در گزارشی که جهت طرح در کنفرانس بین المللی مقابله با بیمارهای طبیعی به سازمان ملل ارائه نموده است، توکیو و یوکوهاما در میان شهرهای بزرگ از نظر میزان خطر وقوع حوادث طبیعی نظیر زلزله، آتش نشان، طوفان، سیل و ... با 710 امتیاز مخاطره آمیزترین شهرهای جهان معرفی نموده و این درحالیست که شهر سانفرانسیسکو در آمریکا با 167 امتیاز در مقام بعدی قرار دارد.

- زبان مردم ژاپن، ژاپنی است و زبان های خارجی بویژه زبان انگلیسی علیرغم پیشرفت های صنعتی این کشور رواج چندانی ندارد. بنابراین رانندگان تاکسی، پلیس و مقامات بیمارستان قادر به تکلم به زبان انگلیسی نمی باشند. لذا همراه داشتن مترجم یا فرهنگ لغت فارسی، حاوی عبارات روزمره ژاپنی الزامی است.

- قبل از سفر به ژاپن در فرودگاه تهران از پذیرش هرگونه بسته و نامه برای تحویل در ژاپن از افرادی که نمی شناسید جدا خوداری کنید.

- در فرودگاه ها و اداره مهاجرت مترجم حضور دارد ضمن رعایت احتیاط، دقت و هوشیاری می توانید از کمک آنها صرفا به عنوان مترجم استفاده کنید.

- در ژاپن مشتری از ارزش و احترام بالا برخوردار است و تمام فروشگاه های این کشور مجهز به دوربین مدار بسته است. برای هرگونه خرید به شما رسید داده می شود که لازم است تا مدتی رسید را در اختیار داشته باشند.

- چنانچه به قصد تجارت، به این کشور سفر می کنید بدانید که بیشتر تجار نمی توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند؛ همچنین نظم و انضباط، پوشش لباس رسمی و دادن هدیه به طرف مقابل در ملاقات ها و خصوصا در اولین برخورد خیلی مهم است.

- در بدو ورود به این کشور چنانچه در شهری که سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن واقع گردیده است اقامت نمودید، سعی کنید در اولین زمان ممکن آدرس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را که به همین منظور در اختیار شما قرار گرفته است، پیدا نمائید تا در صورت وقوع حادثه و یا نیاز به مراجعه، دچار مشکل نشوید.

- درخصوص خرید ازفروشگاههای بزرگ این کشور توصیه میگردد تا هنگام خروج نهایی از فروشگاه، رسید خرید را دراختیار داشته باشید تا درصورت کنترل امنیتی و تقاضای رسید بتوانید آن را در اختیار مأمورین فروشگاه قرار دهید.

- چنانچه در این کشور دچار حوادثی مثل سرقت پول یا مدارک مسافرتی شدید، ضروری است قبل از هر کار موضوع را به اطلاع پلیس محل برسانید و گزارش پلیس را در این رابطه دریافت نمائید. بدیهی است گزارش رسمی پلیس، به شما امکان خواهد داد موضوع را در نهاد های مربوطه به نحو موثرتری پیگیری نمائید.

- مسافران خارجی در سفر به ژاپن می توانند در فروشگاه هایی که مالیاتی به خرید تعلق نمی گیرد (Duty free) با ارئه گذرنامه مشروط بر اینکه از زمان ورود فرد به ژاپن بیش از شش ماه نگذشته باشد تا بیش از ده هزار ین بدون پرداخت مالیات خرید نمایند.

برگرفته از سایت
http://visagolden.blogfa.com/post-11.aspx

No comments: