Friday, August 03, 2007

شكوه پارسي هفتصد هزار بازديد كننده ژاپني داشت

شكوه پارسي هفتصد هزار بازديد كننده ژاپني داشت
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه فرهنگ و هنر: بيش از هفتصد هزار نفر ژاپني در مدت يكسال نمايش «شكوه پارسي » در شهرهاي مختلف اين كشور از آن ديدن كردند.
محمد رضا كارگر مدير موزه ملي ايران با اشاره به اين كه بيش از هفتصد هزار نفر در طول يكسالي كه نمايشگاه آثار فرهنگ و تمدن ايران ( شكوه پارسي ) در شهرهاي مختلف اين كشور به نمايش در آمده، است از آن بازديد كرده‌اند؛ به ميراث خبر گفت:«اين نمايشگاه در طول نمايش در ژاپن با استقبال مردم اين كشور روبه رو شده است . براساس آماري مجزا وتفضيلي كه تا امروز به ما ارائه شده است در طول سفر اين اشيا در چهار شهر توكيو، ناگويا، ساپورو و فوئوكا در هر شهر به طور متوسط بين 120 تا 80 هزار نفر از آن ديدن كرده اند.»
كارگر با اشاره به اين كه آمار بازديد كنندگان اين نمايشگاه با توجه به پايان نيافتن نمايشگاه تغيير خواهد كرد، افزود:« براساس پيش بيني خود ژاپني‌ها نمايشگاه در اوزاكا با توجه به شش ميليون جمعيت و موقعيت مناسب موزه تاريخ اوزكا با استقبال روبه رو مي شود . »
وي با بيان اين كه موزه محل نمايش اشيا درست در كنار كاخ تاريخي شهر اوزاكا كه جزو ميراث فرهنگي ژاپن است قرار دارد،‌ گفت:« اوزكا از گذشته محل استقرار سامورايي ها بوده است. كاخ سامورايي ها در جوار اين آثار قرار دارد و در تابستان روزي 10 هزار نفر بازديد كننده به تماشاي آن مي روند . به همين دليل پيش بيني مي‌شود اين نمايشگاه تعداد زيادي از اين بازديد كنندگان را به خود جذب كند.»
نكته مهم در برگزاري اين نمايشگاه انتخاب زمان مناسب براي نمايش در هر كدام از شهرها بوده است . كارگر با اشاره به اين كه اين موضوع يكي از دلايل استقبال مردم ژاپن از «شكوه پارسي » بوده ، افزود:«برگزار كنندگان با آگاهي كامل برنامه نمايشگاه را تنظيم كردند. در واقع اين نكته كه فصل توريستي اين شهر ها كي بوده بسيار اهميت داشته است. براي مثال فصل زمستان به دليل برگزاري بازي‌هاي زمستاني فصل توريستي شهر ساپورو بود و بهار به دليل جشنواره گل هاي گيلاس زمان مناسب براي نمايش آثار در فوئوكا بود. تابستان نيز زمان مناسب گردشگري شهر اوزاكا است. برگزار كنندگان مدت ها مطالعه كرده بودند و برنامه را در اختيار ما گذاشتند. براي اين كه موفقيت نمايشگاه موفقيت برگزار كنندگان به حساب مي آيد .»
نمايشگاه شكوه پارسي كه از مرداد سال گذشته با نمايش بيش از 210 قطعه شي تاريخي از اشياي منحصر به فرد هزار پنجم پيش از ميلاد تا پايان دوره ساساني چهار موزه ملي ايران، رضا عباسي، آذربايجان و تخت جمشيد در پنج شهر ژاپن به نمايش در آمده بود، در آخرين مرحله نمايش در اين كشور به موزه اصلي شهر اوزاكا رفت.
به گفته دست اندركاران بخش فرهنگي ژاپن اين بزرگترين نمايشگاهي است كه تاكنون درباره شكوفايي تمدن پارس در ژاپن برگزار شده است.
آخرين نمايشگاه مربوط به ايران باستان حدود نيم‌قرن پيش در ژاپن برگزار شد و با شكوه پارسي پس از 55 سال، ژاپني‌ها دوباره فرصت تازه‌اي براي ديدن و آشنايي بيشتر با تمدن كهن ايراني پيدا مي‌كنند.
در اين دور از نمايشگاه شكوه تمدن پارس، آثار باستاني مربوط به تاريخ هفت هزار ساله ايران باستان منتهي به دوران ساسانيان به نمايش گذاشته شده است.
بخشي‌از اين نمايشگاه مربوط به ظروف شيشه‌اي دوران ساسانيان است كه‌به گفته باستان‌شناسان ژاپني شبيه به ظروف شيشه‌اي كهني است كه در معبد باستاني شوسويين ژاپن نگهداري مي‌شود. آنها احتمال مي‌دهند كه ظروف شيشه‌اي نگهداري شده در اين معبد باستاني يا در دوران ساسانيان به‌وسيله افرادي به ژاپن آورده شده و يا با گرفتن تاثير از فناوري موجود در دوران ساسانيان در ژاپن ساخته شده است.
باستان شناسان ژاپني معتقدند جاي پاي تمدن و فرهنگ پارس در ژاپن تنها به اين مورد محدود نمي‌شود، بلكه در برخي از رسوم و جشنواره‌هاي كنوني ژاپن هم تاثيرات احتمالي از تمدن و فرهنگ پارس به چشم مي‌خورد.
نمايشگاه «شكوه پارسي» دهم مرداد ماه 85 برابر اول آگوست 2006با حضور پرنس نيكاتا عموي امپراطور ژاپن و جمعي از شخصيت‌هاي فرهنگي دو كشور ايران و ژاپن در موزه متروپليتن توكيو افتتاح شد. اين نمايشگاه براساس آمار ارائه شده از سوي برگزار کنندگان در توكيو با استقبال زيادي رو به رو شد.
انتخاب اشيا با توجه به درخواست ژاپني‌ها به عهده ايران بود و كارشناسان موزه ملي ايران اشيايي را براي نمايشگاه شكوه پارسي در نظر گرفتند كه بيانگر هنر پيشرو ايران از دوران پيش از تاريخ تا دوران اسلامي باشد.
توافقنامه برگزاري نمايشگاه شكوه پارسي در5 شهر ژاپن، 22 آذر سال 84با حضور مدير موزه ملي و مسئولان نمايشگاه يادشده در موزه ملي ايران به امضا رسيده است.
فرزانه ابراهيم زاده
برگرفته از
http://www.chn.ir/news/?section=2&id=40621

No comments: