Tuesday, August 28, 2007

گفتگو با جني چي شيمومورا مدير پروژه توسعه منابع انساني كشاورزي هراز

گفتگو با جني چي شيمومورا مدير پروژه توسعه منابع انساني كشاورزي هراز

در حاليكه سازمان ملل متحد اعلام كرد تا سال 2025 ميلادي بيش از دو سوم جمعيت جهان در شرايط كمبود آب قرار خواهند گرفت، بحران كم‌آبي در كشورهاي چين، آفريقا، هند، تايلند، مكزيك، مصر و همچنين ايران آشكار شده است.

كارشناسان معتقدند همزمان با شيوع بحران كم‌آبي مديريت منابع آبي و آبياري مي‌تواند به عنوان مهمترين راه‌حل براي مصرف بهينه آب قلمداد شود در همين راستا ايران و ژاپن از 20 سال گذشته طي پروژه‌هاي آبياري، زهكشي و مكانيزه نمودن اراضي سعي در كنترل آب بخش كشاورزي داشته‌اند بر همين اساس با جني چي شيمومورا مدير پروژه توسعه منابع انساني كشاورزي هراز كه كارشناس مهندس منابع آبياري و مديريت آبياري و زهكشي است گفتگويي داشتيم و به بررسي مراحل مختلف اجراي پروژه پرداختيم.

v پروژه توسعه منابع انساني كشاورزي هراز در چه سالي آغاز به كار كرد؟

- پروژه توسعه منابع انساني كشاورزي هراز در سال 1999 ميلادي و با حضور 5 كارشناس ژاپني و گروهي از كارشناسان كشاورزي و آبياري ايران آغاز به كار كرده و تا سال 2004 ميلادي به بهره‌برداري رسيد.

v هدف از اجراي اين پروژه چه بوده و در آن از چه امكاناتي استفاده شده است؟

- هدف از اجراي پروژه توسعه منابع انساني كشاورزي هراز احداث يك مركز آموزشي و ترويجي براي كشاورزان و متخصصان كشاورزي ايران بوده و اين مركز آموزشي با احداث 3 پايگاه تروجي و با استفاده از ابزارهاي آموزشي شامل كتابها، برونشورها، مقالات، تجهيزات آزمايشگاهي براي مزارع فني و تكنيكي اقدام به ترويج شيوه‌هاي نوين مديريت آبياري و كشاورزي در ميان كشاورزان و كارشناسان كرده است.

v دستاوردهاي پروژه مذكور تاكنون چه بوده است؟

- يكپارچه سازي اراضي منطقه، مكانيزه كردن كشاورزي و آبياري، مديريت آبياري با مشاركت كشاورزان و افزايش سطح آگاهي كشاورزان منطقه از جمله دستاوردهاي پروژه توسعه منابع انساني كشاورزي هراز بوده است.

v آيا پروژه‌هاي ديگري در زمينه آبياري و زهكشي با همكاري ژاپن در ايران اجرا شده است؟

- همكاريهاي كشاورزي و مهندسي آبياري بين دو كشور ايران و ژاپن از 20 سال پيش تاكنون ادامه داشته و تاكنون 3 پروژه عمده در اين بخش با حضور كارشناسان ژاپني اجرا شده است. پروژه اول مربوط به افزايش سطح توليد و بهره‌برداري از مزارع برنج با استفاده از سيستمهاي آبياري پيشرفته بوده كه طي سالهاي 1984 تا 1986 اجرا شد.

پروژه دوم يك پروژه 6 ساله بوده كه با حضور 7 كارشناس ژاپني مراكز مهندسي آبياري و زهكشي و مكانيزه كردن زمينهاي كشاورزي در مازندران بود و پروژه اخير هم كه در منطقه هراز و احداث مركز توسعه منابع انساني كشاورزي بوده و در سال 2004 ميلادي با موفقيت به بهره‌برداري رسيد.

v علت حضور شما در چهارمين كنفرانس منطقه‌اي آسيا و دهمين سمينار بين‌المللي مديريت مشاركتي آبياري چيست؟

- دليل عمده شركت من در اين برنامه ارايه مقاله‌اي است تحت عنوان پيشرفتهاي پروژه‌هاي آبياري و زهكشي در منطقه نيشيتسو گارو و نقش سازمانهاي كشاورزان و دلايل جنبي آن هم تبادل دانش و اطلاعات در جهت مديريت مشاركتي آبياري با كارشناسان و دانشمندان سراسر دنياست.

مقاله‌اي كه من در اين رويداد ارايه دادم يك بررسي مرحله به مرحله از روند توسعه كشاورزي و مديريت آبياري در منطقه نيشيتسو گارو ژاپن است كه از نظر اقليمي شباهت زيادي به مناطق ساحلي درياي خزر در ايران دارد.

طي 50 سال اخير كشاورزان ژاپني توانسته‌اند با حمايت دولت و از طريق سازمانهايي موسوم به سازمان كشاورزان با استفاده از تسهيلات و ماشين‌آلات پيشرفته كشاورزي و آبياري به پيشرفتهاي مطلوبي در بخش مديريت مشاركتي آبياري برسند و هدف من از ارايه اين مقاله معرفي راهكارهاي نوين براي مديريت مشاركتي آبياري در كشورهاي ديگر است.

v شرايط اقليمي مناطق ساحلي درياي خزر را چگونه با شرايط اقليمي ژاپن مقايسه مي‌كنيد؟

- در مناطق ساحلي درياي خزر 500 هزار هكتار اراضي كشاورزي در دست كشاورزان است و از آنجا كه اين مناطق شرايط آب و هوايي مناسبي برخوردارند برداشت محصولات كشاورزي بويژه برنج در آنها در حد مطلوبي است و كشاورزان مي‌توانند با مديريت صحيحي آبياري و تصحيح و يكپارچه‌سازي اراضي خود به بيشترين سطح توليد با كمترين هزينه برسند و اين شرايط اقليمي شباهت زيادي به منطقه نيشيتسو گارو ژاپن دارد كه توانسته طي يك همكاري منسجم 50 ساله با دولت و كشاورزان مديريت مشاركتي آبياري مطلوبي برسد.

v به نظر شما در مديريت آبياري چه ارگانهايي اهميت دارند؟

- فرايند مديريت آبياري يك فرايند يك سويه نيست كه فقط از سوي دولت اعمال شود بلكه دولت وظيفه دارد فن‌آوريهاي جديد را به همراه آموزشهاي لازم در اختيار كارشناسان و كشاورزان قرار دهد و پس از آن اين كشاورزان هستند كه نقش كليدي را ايفا مي‌كنند و تسهيلات و امكانات همه متعلق به كشاورزان است و آنها وظيفه مديريت آبياري و بالا بردن بهره‌وري از اين امكانات را بر عهده دارند.

در يك كلام در مديريت مشاركتي آبياري كشاورزان اصلي‌ترين ركن محسوب مي‌شوند به طوري كه بدون همكاري آنها مديريت آبياري محقق نخواهد شد./

خبرنگار: كبري آكيشي


برگرفته از

http://www.iana.ir/gofteguindex.aspx?id=169

No comments: