Friday, August 10, 2007

مقایسه استخدام معلمان در ژاپن وايران

مقایسه استخدام معلمان در ژاپن وايران
در کشور ما بي علاقگي و کم توجهي جوانان بااستعداد به اشتغال در آموزش و پرورش مساله اي فراگير و عمومي است.
اين پديده اجتماعي دلايل مختلفي دارد از جمله پايين بودن سطح جاذبه شغلي ، موقعيت اجتماعي ، اقتصادي ، مالي و استخدامي معلمان. يک واقعيت اجتناب ناپذير است که وقتي افراد از نظر تحصيل و تخصص داراي درجه ليسانس ، فوق ليسانس و دکتري مي شوند، بيشتر به سوي مشاغلي مي روند که پر درآمد است و موقعيت اجتماعي بالاتري دارد. اين گونه حرفه ها و مشاغل ، گروه شايسته تر را جذب مي کند، در نتيجه فقط گروهي به مشاغل رده دوم روي مي آورند که بنا به دلايل مختلف نمي توانند به مشاغل پر درآمد دست يابند و ناگزير به حرفه معلمي روي مي آورند. تا زماني که براي جذب بهترين و بيشترين متقاضي اشتغال به حرفه معلمي شرايط مساعد حاصل نشود، اين وضع ادامه خواهد داشت. بدون ترديد، شرايط اقتصادي حرفه معلمي در بي اشتياق کردن جوانان صلاحيت دار نسبت به آن موثر است. اگر سوداي ترقي و بالندگي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي را در سر مي پرورانيم و مي خواهيم آموزش و پرورش همگام با علوم و فنون جديد پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد، بايد با تدوين قوانين و افزايش اعتبارات ، بر جاذبه هاي حرفه معلمي بيفزاييم تا دسترسي به فرد شايسته و آزموده براي کار تعليم و تربيت فراهم آيد، بهره گيري از تجارب ممالک موفق در اين زمينه ضروري است. ازجمله مي توان به نظام تربيت معلم ژاپن بويژه در زمينه استخدام معلمان به طور اجمال اشاره کرد. نخستين شرط انتصاب معلمان مدارس در ژاپن داشتن گواهينامه معلمي است. سپس داوطلبان بايد در امتحان تعيين صلاحيت حرفه اي که هيات آموزش و پرورش ايالت يا شهرداري ها به عمل مي آورند، شرکت نمايند که پس از توفيق در آن زمينه براي استخدام آنان در سطح تحصيلي موردنياز فراهم مي شود. آزمون تعيين صلاحيت حرفه اي معلمان ، شامل مصاحبه ، آزمون کتبي و شفاهي در زمينه اطلاعات عمومي داوطلب ، شايستگي هاي حرفه اي وي در زمينه روشهاي تدريس و توانايي ها و قابليت هاي تخصصي اوست. علاوه بر آن از معلمان ورزش و هنر امتحانات عملي و کارگاهي نيز به عمل مي آيد. بتازگي شوراي مرکزي آموزش و پرورش ژاپن به اجراي طرحي در جهت ارتقاي کيفي برنامه هاي مراکز تربيت معلم و فراهم سازي امکانات رفاهي بيشتر براي معلمان پرداخته است.
مهمترين مواد اين طرح عبارتند از:
1)به منظور انتخاب معلمان واجد شرايط، يک دوره يک ساله يا دو ساله آزمايشي در نظر گرفته شده است که به طور دقيق عملکرد معلمان به وسيله والدين ، مديران ، همکاران و در مواقعي دانش آموزان ارزيابي مي شود.
2)حقوق معلمان با توجه به کاري که انجام مي دهند بايد نسبت به حقوق کارکنان ساير مشاغل در سطح بالاتري باشد، زيرا توجه به اين اصل باعث مي شود افراد زبده تر و صالح تري جذب حرفه معلمي شوند.
3)اتحاديه هاي صنفي معلمان و مقامات محلي آموزش و پرورش موظف هستند به منظور بالا بردن دانش و توانايي هاي علمي و مهارت هاي آموزشي معلمان از طريق آموزش هاي ضمن خدمت و دوره هاي بازآموزي با همکاري موسسات آموزش عالي و دانشگاه ها اقدام هاي موثري انجام دهند

برگرفته از

http://www.gachodel.blogfa.com/post-536.aspx

No comments: