Monday, August 20, 2007

ژاپن، سرزميني كه خورشيد هرگز در آن غروب نمي كند

ژاپن، سرزميني كه خورشيد هرگز در آن غروب نمي كند

خبرگزاري ميراث فرهنگي www.chn.ir

ژاپن دومين قدرت بزرگ اقتصادي جهان که به «سرزمين آفتاب تابان» مشهور است، نخستين نشانه‌هاي تمدن را از 10 هزار سال قبل از ميلاد در خود دارد.
خبرگزاري ميراث فرهنگي- گروه بين الملل

آرگ كوچاريان : ژاپن كشوري است كه در قسمت شرقي قاره آسيا قرار دارد و داراي چهار جزيره اصلي هانشو، هوكيادو، كيشو و شيكوكو است. لقب اين كشور «سرزمين آفتاب تابان» است.

ژاپن باجمعيت 126400000 نفر داراي مساحت 377835 كيلومترمربع است. دين اكثريت مردم ژاپن شينتو و شاخه‌هاي مختلفي از آيين بودايي است. زبان مردم ژاپن، ژاپني و زبان دوم اين كشور انگليسياست.

يكي از جشن‌هاي مهم و پرطرفدار ژاپني‌ها جشن چاي است. اين جشن كه سادو نام دارد، نوشيدن چاي سبز به همراه آيين و مراسمي خاص است كه در خانه چاي كه مخصوص اين جشن است، صورت مي‌گيرد. در اين جشن ژاپني‌ها به صورت چهارزانو دور يك ميز نشسته و ميزبان براي آنها چاي سبز به همراه شيريني‌هاي مخصوص آورده و بدين صورت از مهمان‌ها پذيرايي مي‌شود. اين جشن براي اولين بار در چين برگزار شد و پس از گذشت زمان به ژاپن نيز منتقل شد و امروزه در اين کشور نيز برگزار مي‌شود. پايه‌گذار اين جشن زني بودايي است كه اين جشن را وسيله‌اي براي منزه كردن روح و يكي شدن با طبيعت مي‌داند.

امروزه جشن‌هاي عروسي در ژاپن به روش‌هاي مختلف نظير بودايي، شينتو و مسيحي برگزار مي شود. البته جشن‌هاي عروسي ژاپن در اين اواخر تحت تاثير فرهنگ غرب بوده است. به عنوان مثال جشن عروسي شينتو كه يكي از روش‌هاي سنتي ژاپن به شمار مي‌آيد اكنون آميزه‌اي از سنت‌هاي غربي و ژاپني است.

يكي ديگر از جشن‌هاي زيبا و معنوي ژاپن، شيچي _ گو _ سن به معني هفت _ پنج _ سه است چرا كه اعداد فرد در ژاپن اعداد خوشبختي نام دارند. در اين جشن كه هر سال در پانزدهم نوامبر برگزار مي‌شود پسرها و دخترهايي كه به سن پنج‌سالگي، هفت سالگي و يا سه سالگي رسيده‌اند، لباس‌هاي سنتي ژاپن را كه كيمونو نام دارد مي‌پوشند و به معابد مقدس ژاپن رفته و در آنجا از خداي خود آينده‌اي صلح‌آميز و بدون بيماري طلب مي‌كنند.

ژاپن يكي از مراكز گردشگري آسيا به شمار مي آيد. در سال 2004 تعداد 14/6 ميليون گردشگري خارجي از ژاپن ديدن كردند. ژاپن در نظر دارد كه ميزان گردشگران خود را در سال 2010 به 10 ميليون نفر در سال افزايش دهد.
از مهم‌ترين مناطقي كه هر ساله از تمامي نقاط جهان گردشگران به آن روي مي‌آورند قصر امپراتور ژاپن است كه در مركز شهر توكيو (پايتخت اين كشور) قرار دارد. امپراطور ژاپن به همراه خانواده خود در اين قصر زندگي مي‌كنند.
قصر امپراطوري براي بازديد عموم آزاد نيست ولي در روز دوم ژانويه در اين قصر به روي عموم مردم باز مي‌شود تا همگان بتوانند از آن ديدن كنند.
يكي ديگر از جاذبه‌هاي گردشگري ژاپن برج آهني توكيو است كه 333 متر ارتفاع و 4000 تن وزن دارد و 3 متر از برج ايفل در فرانسه بلندتر و حدود 3000 تن از برج ايفل سبك‌تر است. اين برج مبين فن‌آوري و صنعت پيشرفته كشور ژاپن است.
ژاپن 13 اثر در مجموعه فهرست ميراث يونسكو به ثبت رسانده است كه عبارتند از: بنا‌هاي بودايي در منطقه هوريو - جي (1993)، قصر هيم جي - جو (1993)، منطقه شيراكامي - سانچي (1993)، ناحيه ياكوشيما (1993)، آثار تاريخي كيوتو پاستان (كيوتو، شهرهاي اوجي واتسو) (1994)، روستاهاي تاريخي شيراكاواگو و گوكاياما (1995)، بناي يادبود صلح هيروشيما (گنبد گنباكو) (1996)، زيارتگاه شينتو در جزيره ايتسوكوشيما (1996)، آثار تاريخي شهر نارا باستان (1998)، معابد و زيارتگاه‌هاي نيكو (1999)، محوطه‌هاي گوسوكو و آثار به جا مانده از پادشاهي ريوكيو (2000)، مكان‌هاي مقدس و مسيرهاي زيارتي در رشته كوه كي‌اي (2004)، و شبه جزيره شيرتوكو (2005).
شبه جزيره شيرتوكو در شمال شرقي هوكايدو واقع شده است كه شمالي‌ترين جزيره ژاپن محسوب مي‌شود. اين محوطه مشتمل بر خشكي است كه بخش مركزي شبه جزيره را دربر گرفته و اطراف آن را دريا پوشانده است. اين منطقه نمونه بارزي از تعامل اكوسيستم خشكي و درياست. همچنين اكوسيستم فوق‌العاده‌اي كه تحت تاثير شكل‌گيري يخ‌هاي فصلي در پايين‌ترين نقطه عرض جغرافيايي در شمال نيمكره به‌وجود مي‌آيند براي گونه‌هاي دريايي و ساكن خشكي از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. برخي از اين گونه‌ها در معرض خطر هستند.
اين مكان همچنين براي پرندگان دريايي و مهاجر، برخي گونه‌هاي ماهي آزاد و پستانداران دريايي نظير شير دريايي و نوعي از بالن‌ها از اهميت بسياري برخوردار است.
واحد پول ژاپن، ين است. امروزه ژاپن دومين قدرت اقتصادي جهان، نخستين نشانه‌هاي تمدن را از 10 هزار سال قبل از ميلاد در خود دارد. بسياري از آمريكايي‌ها عقيده دارند كه اقتصاد ژاپن با كشورشان برابري كرده و حتي در بعضي موارد از آمريكا نيز پيشي گرفته است. در آغاز سال 1970، اقتصاد ژاپن از ايالات متحده فراتر رفته و به بزرگ‌ترين قطب اقتصادي دنيا تبديل شد. امروزه طبق آخرين تحقيقات و نظرسنجي‌ها، اقتصاد ايالات متحده رو به نزول و ژاپن روند صعودي پيش گرفته است.
كشور ژاپن از شمال به جنوب داراي مساحت زيادي است و به همين دليل از تنوع آب وهوايي زيادي برخوردار است. در بيشتر شهرهاي بزرگ و صنعتي اين كشور مثل توكيو، هوا نسبتا گرم است به طوري كه مردمان اين شهرها، زمستان بسيار ملايمي را سپري مي‌كنند و به همين ترتيب تابستان اين شهرها بسيار گرم و مرطوب است.
كشور ژاپن در قسمتي از كره زمين قرار دارد كه پوسته زمين در آن جا پيوسته نبوده و داراي گسل‌ها و شكاف‌هاي بسياري است. به همين دليل مردم آن زلزله‌ها و آتشفشان‌هاي زيادي را در طول سال تجربه مي‌كنند. ولي به دليل وجود ساختمان‌هاي مقاوم در برابر زلزله، حتي در شديد‌ترين زلزله‌ها شهرهاي اين كشورآسيب چنداني نمي‌بينند.
فدراسيون فوتبال كشور ژاپن در سال 1921 ميلادي تاسيس شده و در سال 1929 به عضويت رسمي فيفا درآمده است.
از افتخارات اين كشور مي‌توان به 2 بار حضور در جام‌هاي جهاني سال‌هاي 1998 و 2002 اشاره كرد كه در سال 2002 از گروه مقدماتي خود صعود كرده و به جمع شانزده تيم برتر پيوست. همچنين تيم فوتبال اين كشور توانسته سه بار جام ملت‌هاي آسيا را در سال‌هاي 1992 و 2000 و 2004 فتح كند كه افتخار بزرگي براي اين تيم قدرتمند محسوب مي‌شود.
مربي اين تيم بازيكن اسبق برزيل، زيكو است كه از ستارگان نسل‌هاي گذشته فوتبال محسوب مي شود. وي از سال 1973 فوتبال خود را از باشگاه فلامينگو آغاز كرد. زيكو در ابتداي فعاليت خود به خروس كوانتينو (به دليل طرز دويدن خود) ملقب شد.
ژاپن در دوره مقدماتي جام جهاني 2006 آلمان با كشورهاي ايران، بحرين و كره شمالي هم گروه بود كه با كسب 15 امتياز به عنوان تيم نخست از اين گروه صعود كرد.
تيم فوتبال ژاپن در جام جهاني 2006، با كشورهاي استراليا، برزيل و كرواسي هم‌گروه است كه كارشناسان بخت زيادي براي صعود اين تيم به مرحله بعد قايل نيستند.

No comments: