Sunday, August 19, 2007

زنان ژاپنی برای طلاق منتظر اجرای قانون جدید هستند

زنان ژاپنی برای طلاق منتظر اجرای قانون جدید هستند
کارشناسان هشدار می‌دهند که قوانین جدید مستمری بازنشستگی که به زودی در ژاپن به اجرا در می‌آید باعث اوج‌گیری شمار طلاق‌ها می‌شود.
این قوانین به زنان امکان بیشتری خواهد داد تا هنگامی از شوهرانشان طلاق می‌گیرند، درخواست نیمی از حقوق بازنشستگی آنها را بکنند.
شمار طلاق‌ها در ژاپن در طول چند دهه‌ گذشته مرتبا در حال افزایش بود، اما این روند از چهار سال پیش هنگامی که قوانین جدید برای اولین بار مورد بحث قرار گرفتند، رو به کاهش گذاشت، ظاهرا به این علت که زنان منتظر بودند تا پس از تصویب نهایی این قوانین تقاضای طلاق کنند.
در ژاپن هنوز نرخ طلاق پایین است- حدود دو طلاق به ازای هر ۱۰۰۰ ازدواج.
یک دلیل این وضعیت شرم است. هنوز به خصوص نسل‌ قدیمی‌تر ژاپنی‌ها به طلاق با نظر بد نگاه می‌کنند.
اما پول نیز یک عامل مهم دیگر است. زنان در مورد اینکه پس از طلاق نخواهند توانست از عهده اداره زندگی خود برآیند، نگرانی زیادی دارند.
اما قانون جدید تا حدی این نگرانی را برطرف خواهد کرد. این قانون به زنان امکان بیشتری خواهد داد تا شوهرانشان را مجبور کنند در حقوق بازنشستگی با آنها شریک شوند.
یک تحقیق بیانگر آن بوده است که تا ۴۲۰۰۰ زن منتظر اجرای این قانون برای طلاق گرفتن از شوهرانشان هستند.
در طول پاییز گذشته سازمان تامین اجتماعی ژاپن سرویس محرمانه‌ای را آغاز کرد که به زوج‌ها کمک می‌کرد تا محاسبه کنند چه اندازه از مستمری شوهر باید به همسرشان داده شود. بیش از ۹۰ درصد تقاضای برای کمک از این سرویس از سوی زنان بود.
و عامل دیگری هم در کار است. نسل کودکان دوران شکوفایی اقتصادی ژاپن شروع به رسیدن سنین بازنشستگی کرده‌اند.
تقریبا حدود ۵ میلیون کارمند مرد که ساعات طولانی را در محیط‌های کار می‌گذرانده‌اند و اغلب پس از کار نیز چندین شب در هفته را زمان درازی را با همکارانشان به تفریح و عیاشی می‌پرداختند، به سن بازنشستگی رسیده‌اند.
اکنون این شوهران غایب - شاید برای اولین بار در طول زندگی مشترکشان - باید زمان بیشتری را در خانه با همسرانشان بگذرانند.
بسیاری در ژاپن عقیده دارند که تطبیق با این وضعیت برای همسران این مردان کار مشکلی خواهد بود

برگرفته از
http://www.aftab.ir/news/2007/apr/02/c4c1175503349_social_directory_japon.php

No comments: