Friday, August 10, 2007

سمينار بررسي نظام آموزشي در حوزه‌هاي علميه


سمينار بررسي نظام آموزشي در حوزه‌هاي علميه ايران در ژاپن برگزار شد

توكيو، ايرنا ‪۸۶/۰۴/۲۳‬
خارجي.ژاپن.ايران.حوزه.علميه.سياسي.
سمينار بررسي نظام آموزشي در حوزه‌هاي علميه جمهوري اسلامي ايران روز شنبه در دانشگاه "واسداي" توكيو برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در اين سمينار كه با حضور جمعي از اساتيد و دانشجويان بخش مطالعات اسلامي دانشگاه واسدا برگزار شد، آيت‌الله "سيد امير حسن اعتمادي" از اساتيد حوزه علميه قم و رييس مدرسه علميه دارالعلوم كاشان به تشريح نظام آموزش در حوزه‌هاي علميه ايران پرداخت.
آيت‌الله اعتمادي با بيان اين كه هر مذهبي به طور اساسي يك مكتب آموزشي و تربيتي است، گفت: مذهب از مجموعه‌اي از عقايد، احكام و اخلاق تشكيل شده است كه به انسان آموزش زندگي مي‌دهد و نظامي از ارزش‌ها است اما "اسلام" به دلايلي ويژگي خاصي دارد.
وي افزود: در اسلام ملاك حقيقت و رستگاري، عقل و علم است و تحصيل علم براي تمامي افراد يك واجب ديني است.
اعتمادي با بيان اين كه اسلام در نخستين پيام خود، آفرينش و آموزش را در كنار هم قرار داده است، گفت: اين مذهب با چنين اهميتي كه‌ براي علم و دانش قايل است، نمي‌تواند، بدون سازمان آموزشي خاصي باشد.
وي از مسجد به عنوان نخستين مكان آموزشي در جهان اسلام ياد كرد و گفت:
مسجد در اسلام علاوه بر مكاني براي عبادت و نيايش، كانون اصلي تمامي فعاليت- هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي و خدمات عمومي است.
آيت‌الله اعتمادي خاطرنشان كرد: در تاريخ اسلام مدرسه همواره از "مسجد" منشعب شده و در زمان پيامبر اسلام، مساجد كانون بحث و تدريس و به اصطلاح آن روز حلقه مذاكره علم بوده است.
وي با تاكيد بر اهميت علم و دانش در اسلام، گفت: جابرابن حيان پدر علم شيمي در جهان كه صاحب ‪ ۵۰۰‬رساله در علم شيمي است و رساله‌هاي او در اروپا نيز منتشر شده ، فارغ‌التحصيل مكتب اسلام است.
اعتمادي با اشاره به جايگاه آموزشي "حوزه‌هاي علميه"، گفت: در نظام آموزشي، حوزه‌هاي علميه وارث فرهنگي است كه درطول تاريخ تمدن وفرهنگ بشري، همواره برتر بوده و سنت‌هاي آموزشي دارد كه از عالي‌ترين و انساني - ترين و در عين حال، غني‌ترين نظام‌هاي علمي و تعليمي گذشته معنوي انسان حكايت دارد.
اين استاد حوزه علميه خاطرنشان كرد: براين اساس بايد حوزه‌هاي علميه يا مدارس ديني را يك مركز بزرگ و كامل علمي دانست كه تمامي ابعاد مختلف زندگي علمي در آن با هم تركيب شده‌اند و به شكل يك "محله تعليم و تربيت" كه در آن "علم و دين، تعقل و ايمان"، همسايه و حتي هم خانه هستند، درآمده است.
آيت‌الله اعتمادي افزود: حوزه‌هاي علميه مكاني براي تحصيل علم، همراه با تربيت در قالب سازماني به‌نام مدرسه علمي ديني، كه فارغ التحصيلان آن با دو بال "علم" و "عمل" ، وارد فعاليت‌هاي اجتماع مي‌شوند و خود وظيفه تعليم و تربيت را بر عهده مي‌گيرند، هستند.
وي همچنين به نحوه حضور طلاب از داخل كشور و ديگر كشورهاي جهان در حوزه هاي عليمه و نيز روند تحصيلي آنها تا رسيدن به اجتهاد را براي حاضران تشريح كرد.
دانشجويان و اساتيد ژاپني رشته‌هاي مرتبط با مطالعات اسلامي شركت‌كننده در اين سمينار سوالاتي را در زمينه فعاليت‌هاي حوزه‌هاي علميه مطرح كردند كه آيت‌الله اعتمادي به آنها پاسخ گفت.
سمينار يك روزه بررسي نظام آموزشي در حوزه‌هاي علميه جمهوري اسلامي‌ايران روز شنبه با حضور "جواد كاظمي" رايزن فرهنگي سفارت ايران در ژاپن و نيز جمعي از اساتيد و دانشجويان ايراني و ژاپني بخش مطالعات اسلامي دانشگاه واسداي توكيو برگزار شد

No comments: