Monday, August 20, 2007

ايراني‌ها برعكس همه مردم دنيا

ايراني‌ها برعكس همه مردم دنيا
روايت خانم معلم ژاپني از فرهنگ ما ايراني‌ها كه اتفاقا دل پري هم از آن دارد.
جاذبه‌هاي گردشگري_ گردشگراني كه به ايران سفر مي‌كنند هميشه در جواب اين سوال كه ايران چطور بود؟ از مهمان‌نوازي‌ ايراني‌ها مي‌گويند و زيبايي تخت‌جمشيد و چهل‌ستون. وقت شكايت هم كه مي‌رسد، معمولا به ترافيك و آلودگي هوا و كيفيت پايين هتل‌ها اشاره مي‌كنند.
اما معلم ژاپني كه در سال‌هاي 1367 تا 1376 در تهران به بچه‌هاي ژاپني ساکن تهران تدريس مي‌كرده، ايران و ايراني‌ها را از منظري متفاوت روايت كرده است: آنطور كه ساكورا، دانشجوي ايراني مقيم ژاپن نوشته، اولين نكته‌اي كه توجه اين ژاپني منظم را جلب كرده است، وقت تلف كردن ايراني‌ها است. او مي‌گويد: «هرچند بيشتر ايراني‌ها بسيار مهربان هستند و من را معمولا در اداره پست، فروشگاه‌ها و موزه کمک کرده‌اند ولي يک خصوصيت آنها که خيلي مرا ناراحت مي‌كرد، تلف کردن وقت است.اگر من از يک ايراني خواهشي کنم که کاري را انجام دهد، آنها مي‌گويند «انشالله فردا» و معمولا هم آن کار را انجام نمي‌دهند‌.»
نرخ مخصوص خارجي‌ها در موزه‌ها و هتل‌ها نيز از آن تفاوت‌هايي است كه اين جهانگرد ژاپني را شگفت‌زده كرده است. او با اظهار تعجب از بالا بودن قيمت‌ها براي گردشگران خارجي مي‌گويد: «در ايران وقتي يک خارجي بخواهد وارد هتل و يا موزه شود بايد نرخ ويژه‌اي كه معمولا چند برابر ايراني‌ها است، پرداخت کند، در حالي كه در ژاپن در موارد مشابه براي استفاده از ترن، هتل و.. به گردشگران خارجي تخفيف ويژه هم مي‌دهند. اما انگار سيستم ايراني برعکس تمام دنيا است.»
اين موضوع منحصر به هتل‌ها و موزه‌ها نيست و تاكسي‌ها و مغازه‌ها هم از خارجي‌ها چند برابر قيمت را مي‌گيرند، به گونه‌اي كه اين معلم ژاپني با اين توجيه كه شايد اين وضعيت به خاطر مشكلات اقتصادي در ايران است، اين رفتار ما را کلاه گذاشتن بر سر خارجي‌ها تعبير مي‌كند.
او در ادامه به شيوه زندگي مردم ايران اشاره مي كند: «گپ زدن روزانه براي ايراني‌ها بسيار جالب است، به گونه‌اي كه گاهي اوقات زمان را فراموش مي کنند.ايراني‌ها از گذراندن وقت‌شان با خانواده‌هايشان هم بسيار لذت مي‌برند و در تعطيلات به پارک رفته و مدتي طولاني را در آنجا مي‌گذرانند.»
نخي خريدن سيگار، علاقه زياد به شيريني‌جات،كوپني بودن مواد غذايي،رعايت نكردن صف و نوبت و تقاضاي دعوت‌نامه از خارجي‌‌ها براي گرفتن ويزا نيز از ديگر نكاتي جالب توجه براي اين معلم ژاپني بوده است

برگرفته از
http://www.chn.ir/news/?section=1&id=12352

No comments: