Sunday, August 05, 2007

ژاپني‌ها تخت جمشيد را با يخ ساختند

ژاپني‌ها تخت جمشيد را با يخ ساختند
براي نخستين بار در دنيا بخشي از تخت جمشيد به همراه ريتون هخامنشي به وسيله يخ بازسازي و در فستيوال برف و يخ ساپورا ژاپن به نمايش در آمده است.

تهران ـ خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه فرهنگ و هنر، فرزانه ابراهيم زاده:براي نخستين بار در دنيا کاخ تابستاني داريوش در تخت جمشيد(تچر) و ريتون هخامنشي با يخ در کنار آثاري از ساير کشورهاي جهان در فستيوال برف و يخ ساپورا برپا شد
محمد رضا کارگر مدير موزه ملي ايران که براي افتتاح سومين دوره نمايشگاه «شکوه پارس» در شهر ساپورا به ژاپن رفته بود با اعلام خبر ساخت نمونه اي از کاخ تچر و ريتون هخامنشي در فستيوال برف و يخ ژاپن به ميراث خبر گفت:«نمايشگاه دوره‌اي شکوه پارسي که از مردادماه پيش در ژاپن برپا شده و در پنج شهر برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه در توکيو و ناگويا برگزار شد. براساس برنامه ريزي در هفته اول فوريه برابر هفته دوم و سوم بهمن ماه در سومين مرحله در شهر ساپورا در موزه ملي ژاپن افتتاح شد. در کنار برگزاري اين نمايشگاه براي اولين بار کاخ داريوش به همراه ريتون هخامنشي با يخ توسط هنرمندان ژاپني ساخته شد. در مقابل آن هم ريتون هخامنشي به عنوان سمبل نمايشگاه با يخ ساخته شده است»
کارگر با اشاره به اين که انتخاب ساپورا در اين زمان به دليل برگزاري دو اتفاق مهم در اين شهر بود:« ساپورا يکي از شهرهاي مهم ژاپن است. زماني که براي ساپورا در نظر گرفته شده بود، دو اتفاق مهم در اين منطقه اتفاق رخ مي داد. يکي فستيوال برف و يخ ساپورا است که 58 سال سابقه دارد و الان تبديل به يکي از مهمترين فستيوال برف و يخ دنيا شده است که ميليون ها نفر براي ديدن اين جشنواره به اين شهر مي آيند. همينطور چون يکي از سردترين شهرهاي ژاپن هست؛ بازي هاي جهاني اسکي هم در اين شهر برگزار مي شود»
به گفته مدير موزه ملي براساس آماري که ژاپني ها ارائه کرده اند بيش از 2 ميليون نفر براي ديدن فستيوال و ديدن بازي ها به اين منطقه مي آيند. اين دو تا اتفاق عامل و انگيزه اي براي انتخاب زمان برگزاري نمايشگاه ساپورا و تاخيري يک ماهه ميان نمايشگاه ناگويا با اين نمايشگاه بود
يکي از خصوصيات جشنواره برف و يخ ناگويا در اين است که بسياري از کشورها جهان بخصوص کشورهاي صاحب تمدن با هزينه و هنرمندان خودشان در آن شرکت مي کنند و آثار معروف معماري سرزمين خود را در اندازه هايي تقريبا واقعي مي سازند. در کنار اين آثار تابلوهايي نصب مي شود ويژگي هاي آن بنا را معرفي مي کنند. کارگر با اشاره به اين که اين مجسمه ها زيبايي و جذابيت خاصي دارند، مي گويد:« به بهانه اين جشنواره کشورهاي مختلف جاذبه هاي خود را معرفي و انگيزه ايجاد مي کنند تا افرادي که در اين جشنواره شرکت کرده اند کشورهاي آن ها را انتخاب کنند. تبليغات زيادي هم براي اين نمايشگاه در سراسر جهان مي شود و کارت پستال هايي که از اين رويداد آماده مي شود به طور گسترده در سطح جهان پخش مي شود»
وي با اشاره به اين که در زمان آماده شدن قرار داد برپايي نمايشگاه در ژاپن قرار شد تا يک اثر ايراني نيز در آن ساخته شود، گفت:« اين تعهد را طرف ژاپني انجام و اين بناي مهم تاريخي ايران به وسيله برف و يخ ساخته شد»
کاخ داريوش در کنار بناهايي از کشور ژاپن، هند و مجسمه هاي برف و يخي از ساير کشورها در مرکز شهر در منطقه اي به عرض 50 متر و طول چندين کيلومتر قرار گرفته است:«ساخت اين آثار چه از برف و چه از يخ هزينه هاي سنگيني را به دنبال دارد. برخي از اين ساختمان ها به ارتفاع ده متر يا بيشتر توده اي از برف را در برمي گيرد و برف ها را با هزينه هاي سنگين جمع مي کنند و آن را مي سازند. بعد حفاظت و نمايش اين آثار يکي ديگر از نکات جالبي که در برگزاري اين نمايشگاه وجود دارد. در طول برگزاري گروهي هستند که اين آثار را مرتب بررسي و اگر مشکلي برايشان پيش آيد آن را مرمت مي کنند»
به گفته کارگر:«بيشتر آثار با برف ساخته شده است، اما نکته مهم در ساخت کاخ داريوش اين است که اين بنا به صورت يخ ساخته شده است که اهميتش بيشتر مي کند. چون زيبايي خاصي دارد و نورپردازي خوبي که شده است زيبايي آن را چند برابر مي کند »
وي يکي از دلايل ساخت اين مجسمه و صرف هزينه هاي زياد را از طرف ژاپني ها را موفقيت نمايشگاه شکوه پارسي مي داند:«ما احساس مي کنيم اگر اين نمايشگاه با موفقيت همراه نباشد اين بخش که هزينه سنگيني هم براي آن ها داشت را انجام نمي دادند. تيم ده نفره در طول بيست و چهار ساعت به صورت دائم از اين اثر ديدن مي کنند و آن را بررسي مي کنند. همه اين ها هزينه هايي که ما قادر به آن نبوديم آن را برآورده کنيم. از طريق اين اثر برف و يخي چند ميليون نفري که از نزديک اين نمايشگاه را مي بينند و چند صد ميليون نفري که از طريق اينترنت و ساير وسايل آن را مي بنينند با اين اثر ايراني آشنا مي شوند. اين نشانه اهميت معماري و فرهنگ يک جامعه است که ساير کشورها حاضر به انجام چنين هزينه هايي مي شوند. اين يک افتخار است که ما موفق شديم در اين جشنواره حضور جدي داشته باشيم »
برگرفته از
http://www.chn.ir/News/?section=2&id=37260

No comments: